De boerderij met de krokodillen en wilde kat .. - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu De boerderij met de krokodillen en wilde kat .. - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu

De boerderij met de krokodillen en wilde kat ..

Door: Renee Oosterholt

Blijf op de hoogte en volg Renée

03 Maart 2014 | Zambia, Ndola

Maandag werd aan ons gevraagd of we het leuk zouden vinden om dinsdagochtend mee te gaan naar een boerderij om kippen te bestellen. Hier zei ik natuurlijk ‘ja’ op. Een Zambiaanse boerderij; ik was erg benieuwd!!

De weg richting de boerderij was erg hobbelig. Auto’s waren gedurende deze route zeldzaam en mensen hebben we op de heenweg nauwelijks gezien. Het leek wel of we midden door een wildpark reden; grote jeep, hobbelige wegen, veel natuur, etc. Helaas vertelde de chauffeur dat we geen Big Five tegen zouden komen. Helaas, haha. Toen we aankwamen bij de boerderij werden we vriendelijk ontvangen. Er werd ons verteld dat de vrouw van de eigenaar een Nederlandse vrouw was. Ze werd meteen opgebeld om door te geven dat er drie Nederlanders op de boerderij waren. Ze wilde ons graag ontmoeten en gaf aan dat ze langs zou komen (ze woont namelijk niet in op de boerderij). In de tussen tijd zijn we gaan kijken naar de kuikentjes, kippen, koeien, etc. Het was erg leuk om te zien hoe de mensen werkten op de boerderij. Op de boerderij wordt melk geproduceerd voor de supermarkten. De kippen, kuiken en koeien hebben we in Nederland ook, maar wat we daarna zagen … Een medewerkers zei dat we met hem mee moesten komen, ze hadden namelijk nog meer beesten. We liepen naar een uithoek van de boerderij waar een aantal kooien geplaatst stonden in een erg mooie natuur. In de eerste kooi waar we langs liepen zat een uil. Het was een prachtig dier! De tweede kooi werd al wat spannender; een wilde kat! We wilde graag foto’s maken van dit dier, maar dit was erg eng. Telkens als je met de camera in de buurt kwam, viel de kat je aan. Dit zorgde voor grote schrikmomenten. Maar uiteindelijk is de klus geklaard; foto’s van de wilde kat zijn gemaakt! In het derde hok zat een krokodil … Hij / zij was niet erg groot… Maar zag er toch erg eng uit! Vooral toen een man het hok in ging om de krokodil actiever te maken. Verder waren er ook nog kleine slangen, een gigantische slang en een baby krokodil. Het was erg interessant om deze dieren te bekijken. Vooral als je erbij nadenkt dat deze beesten gewoon op een boerderij leven.

Nadat we deze beesten bekeken en gefotografeerd hadden, maakten wij kennis met de Nederlandse vrouw. Het was erg interessant om haar verhaal te horen. Ze woont al een lange tijd in Zambia waardoor haar Nederlands niet al te best meer was. In het gesprek met de Nederlandse vrouw en de Zambiaanse directrice van de organisatie, werd ons meteen weer duidelijk welke vooroordelen de mensen in Zambia hebben over blanke mensen. De directrice van de organisatie maakte de opmerking dat de Nederlandse vrouw veel geld heeft wanneer zij zulke boerderij kan runnen. We merkten de irritatie van de Nederlandse vrouw. Ze gaf aan dat dit onzin was, omdat zij net zo goed hard moet werken om geld binnen te krijgen om de boerderij te onderhouden. Het was een interessant gesprek omdat er meerdere vooroordelen voor mij duidelijk werden.

Na het gesprek met de Nederlandse mevrouw zijn we nog naar het melken van de koeien gaan kijken. Dit ging er wel een stuk primitiever aan toe in vergelijking met Nederland. Na het avontuurtje op de boerderij, gingen we verder met het werk; bezoek aan het jongensverblijf. Hier hebben we een middag spelletjes gespeeld.