De eerste aankopen - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu De eerste aankopen - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu

De eerste aankopen

Door: Renee Oosterholt

Blijf op de hoogte en volg Renée

24 Februari 2014 | Zambia, Ndola

Afgelopen vrijdag zijn Laura, Chantal en ik samen met twee medewerkers van de organisatie op zoek gegaan naar banken en sofa’s voor de centra (2 tehuizen) waar de jongens verblijven. In de winkels waren de banken en sofa’s erg duur, waardoor we besloten om deze langs de weg te kopen. De twee medewerkers wisten een plek waar mooie banken gekocht konden worden voor een goede prijs. Toen we op deze plek aankwamen zijn eerst de medewerkers rond gaan kijken, wanneer de verkopers ons westerlingen eerst hadden gezien, was de prijs zeker 2x (of 3x, 4x, 5x …) zo hoog geweest. De medewerkers kwamen al snel terug naar de auto waar wij in zaten omdat hun oog was gevallen op een mooie set: 2 banken en 2 grote sofa’s. Wij zijn vervolgens gaan kijken en waren ook erg enthousiast over deze set. Voor Nederlandse begrippen was de set erg goedkoop. We hebben besloten om alvast één set te kopen en later terug te kopen voor de tweede set (er zijn namelijk twee gebouwen waar de jongens verblijven). Het was erg leuk om te zien hoe iedereen samenwerkten om de set op de jeep te krijgen. Vervolgens was het ook nog eens een hele uitdaging om naar de centra toe te rijden; de wegen zijn op sommige stukken erg slecht.. Ja, nog slechter als de Belgische wegen... Toen we bij de centra aankwamen, kwamen de kinderen vanuit alle kanten aangerend. Zelfs het onderwijs werd even stil gelegd. Iedereen was blij en sprong om ons heen. Nog geen 5 minuten later stonden alle oude versleten meubels buiten en was de nieuwe set van de jeep getakeld. De kinderen wilden dat we foto’s maakten wanneer zij op de banken en sofa’s zaten. Één jongetje kwam erg verdrietig tegen ons zeggen dat hij ook nieuwe meubels in zijn huis wilde (in het tweede tehuis). We hebben hem gerust kunnen stellen door aan te geven dat we terug gaan om de tweede set op te halen. Later in de middag arriveerden wij met de tweede set meubels. De kinderen waren weer net zo enthousiast en werkten allemaal samen om de meubels zo snel mogelijk in de woonkamer te krijgen. Toen eenmaal alles op zijn plek stond, heeft de hele groep een gezamenlijk ‘bedank ritueel’ gedaan voor ons. Wauw, dit is niet met woorden te beschrijven. Wat prachtig om te zien. Na dit gezamenlijke bedankje nam een jongetje het over. Wat hij vertelde raakte mij erg.

De komende weken zullen we op zoek gaan naar verf om het jongensverblijf te verven. Het gebouw ziet er erg vies, oud en versleten uit. De muren horen eigenlijk gebroken wit / beige te zijn, maar hier is weinig van te zien. De woning straalt treurigheid uit. Daarnaast zullen we op zoek gaan naar kasten voor de jongens. Momenteel hebben de jongens geen ‘eigen plekje’ om spulletjes op te bergen. Ook zullen we deze week de meisjes gaan bezoeken. Hier zijn we namelijk pas één keer geweest. We willen namelijk ook gaan observeren wat de organisatie nodig heeft voor het centrum waar de meiden verblijven.

• 26 Februari 2014 - 17:22

Sander:

Wat zei dat jongetje dan? Mooi verhaal. xxx

• 27 Februari 2014 - 07:16

Renee:

Het jongetje bedankte God voor onze komst. Verder zei hij dat hij erg blij was dat wij iets voor hun willen betekenen, ons inzetten voor de straatkinderen en spullen voor hun kopen waar hun heel blij mee zijn. Xxx

• 27 Februari 2014 - 11:27

Jean Nacken. Collega Vader Renee.:

Leuk wat jullie allemaal doen, ook spannend lijkt mij. Waar ze al niet blij mee zijn wat wij hier zo normaal vinden. Er zouden véél meer van deze acties moeten worden georganiseerd zoals jullie doen. Dat geeft een beter gevoel dat je donatie écht goed terecht komt. Veel respect voor jullie alle drie, sjapoo.

• 27 Februari 2014 - 20:08

Renee:

Hoi Jean,

Wat leuk dat je op mijn reisverslag reageert! Dankjewel. De eerste week was het allemaal erg spannend. Al veel ervaringen opgedaan en sommige dingen zijn moeilijk te bevatten. De straatkinderen hebben het echt erg zwaar en maken heftige dingen mee. Ik ben erg blij dat wij iets voor de organisatie kunnen betekenen. Ze zijn ons ontzettend dankbaar! De volgende bestedingen zullen kasten, voedsel, aanrecht, kleding, etc. worden.

Groetjes,

Reneé