Een huis en onderwijs voor Moses - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu Een huis en onderwijs voor Moses - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu

Een huis en onderwijs voor Moses

Door: Renee Oosterholt

Blijf op de hoogte en volg Renée

26 Maart 2014 | Zambia, Ndola

Het is alweer een tijd geleden dat ik een reisverslag geplaatst heb. Druk, druk, druk.. Maar vandaag toch even een 'gaatje' gevonden om een nieuw verslag te plaatsen.

Nadat wij samen met de organisatie gezorgd hebben dat Endriks onderwijs kan volgen en bij zijn familie kan wonen, hebben wij ons gefocust op andere kinderen waar wij hetzelfde voor kunnen betekenen. Wij zijn in gesprek gegaan met de directrice om te bespreken welke kinderen klaar zijn om terug naar huis te gaan. Zij noemde een aantal namen op en wij konden de keuze maken welke kinderen wij als eerste willen re-integreren. Één van de jongens waar wij ons deze week op gefocust hebben, is Moses.

Moses is een jongen die gedurende een lange tijd op straat heeft geleefd. Tijdens het outreachend werken zijn wij in gesprek geraakt met hem en gaf hij aan dat hij zijn moeder nodig heeft. Hij heeft in het verleden namelijk wat spullen gestolen waarvoor hij vastgezeten heeft. Nu is hij vrij maar moet hij voor de rechtbank verschijnen, samen met zijn moeder. Moses vertelde ons dat hij erg bang is om zijn moeder onder ogen te komen en van mening is dat zijn moeder niets voor hem wil betekenen. Hij zou graag zijn familie willen opzoeken samen met ons. We hebben met hem gesproken over de toekomst. Moses zou graag in het leger willen, maar eerst wil hij weer thuis gaan wonen en onderwijs volgen. Wanneer hij de primary school afmaakt, kan hij naar een military school. Wij hebben met hem plannen gemaakt om zijn familie te bezoeken. Zijn oma, moeder en broer wonen in een dorp dichtbij Kitwe. De eerste keer dat wij met Moses naar zijn huis zijn gegaan, was alleen zijn oma thuis. Zijn oma was erg blij om hem te zien en zou graag willen dat Moses thuis komt wonen. Oma gaf aan dat zij niet weet hoe moeder hier over denkt. Moeder is namelijk erg teleurgesteld in Moses en heeft geen vertrouwen meer in hem. Wij hebben samen met oma en Moses gesproken over waarom dit vertrouwen er niet meer is. Moses gaf aan dat hij het straatleven verkozen heeft boven het wonen bij zijn familie. Hij geeft zelf aan dat dit een erg domme keuze is en is zich er bewust van dat hij nu in actie moet komen om iets te ‘maken’ van zijn toekomst.

Wij zijn een andere dag teruggekomen om ook met moeder in gesprek te gaan. Moeder was blij om Moses te zien en wil graag dat hij thuis komt wonen. Zij sprak haar twijfels uit of het Moses lukt om onderwijs te blijven volgen. Het zou volgens haar namelijk in zijn karakter zitten om dingen niet af te maken. Wij zijn hierover in gesprek gegaan met Moses en Moses vertelde dat hij een ziekte heeft. Hij heeft vaker last van epileptische aanvallen. Dit is de reden waarom hij moest stoppen met school. De school kon geen zorg dragen voor hem. Nadat hij Afrikaanse medicijnen heeft gebruikt, zijn de epileptische aanvallen gestopt. Moses is er zeker van dat hij nu onderwijs kan volgen. Wij zijn samen met hem en oma een basisschool gaan bezoeken om te bespreken of hij onderwijs kan volgen op deze school. De directrice gaf aan dat het beter is wanneer Moses avondschool gaat volgen omdat zijn achterstand erg groot is. Wanneer hij nu overdag onderwijs zou gaan volgen, zou hij bij kinderen in de klas komen van 10 jaar. Dit is voor hem niet goed, omdat hij 15 jaar oud is. Bij de avondschool komen meer oudere kinderen en zelfs volwassenen. Moses vindt het prima om avondschool te volgen. Wij zijn met hem naar het centrum van Kitwe gegaan om inkopen te doen: nieuwe kleren, schoolschriften, tas, etc. Hij was erg blij en straalde elke minuut. Dit gaf mij een erg goed gevoel. Hij bedankte ons meerdere malen en vond het geweldig dat wij hem financieel willen ondersteunen. Hij heeft ons beloofd niet teleur te stellen.

Verder zijn wij met Moses en zijn familie in gesprek gegaan over of er een manier is dat zij geld kunnen verdienen. Moses komt namelijk uit een erg arme familie. Moses gaf aan hier al over nagedacht te hebben. Hij wil graag samen met zijn oma een klein bedrijfje beginnen in het dorp waar hij woont. Hij wil aan huis een kraampje bouwen waar hij snoep kan verkopen. Dit kan ervoor zorgen dat hij wat geld kan verdienen zodat hij voor zichzelf en zijn familie kan zorgen. Deze week gaan wij samen met hem hout en spijkers kopen zodat hij kan beginnen met de bouw van het kraampje. Daarnaast zal hij vanaf vandaag beginnen met het volgen van onderwijs. Wij zijn erg benieuwd!!

• 26 Maart 2014 - 11:44

Sander:

Mooi verhaal. Wens Moses succes van mij!