Project 'Endriks' - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu Project 'Endriks' - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu

Project 'Endriks'

Door: Renee Oosterholt

Blijf op de hoogte en volg Renée

13 Maart 2014 | Zambia, Ndola

De afgelopen twee weken zijn redelijk rustig verlopen bij de organisatie. We hebben outreachend gewerkt (de ‘echte’ straatkinderen op straat bezocht en kijken hoe het met hun gaat), gewerkt op het jongens- en meisjesverblijf en natuurlijk informatie uitgewerkt voor de scriptie. Wanneer ik terug kijk naar deze twee weken, blijft één ding mij het meeste bij: we hebben een straatkind terug thuis geplaatst. Een aantal weken geleden hebben wij Endriks leren kennen. Endriks woont voor langere tijd op straat en heeft geen contact met zijn familie. Zijn ouders zijn beide overleden. Endriks liet al snel merken dat hij gemotiveerd was om terug naar zijn familie (twee oudere broers) en school te gaan. Chantal, Laura en ik hebben samen met medewerkers van de organisatie rond de tafel gezeten en aangegeven dat wij iets willen betekenen voor deze jongen. De organisatie was erg blij om dit te horen en een paar dagen later zijn wij weer de straat op gegaan om Endriks te zoeken. Dit was echter niet moeilijk omdat op dat moment alle straatkinderen zich verzamelden op dezelfde plek. We zijn met Endriks in gesprek gegaan om te kijken wat hij wil en nodig heeft. Endriks vertelde dat zijn twee oudere broers in een dorpje in de buurt van Kitwe wonen. Endriks gaf aan dat hij graag onderwijs wil volgen en barber (kapper) wil worden. Wij hebben Endriks uitgelegd waarom wij in Zambia zijn en wat wij voor hem kunnen betekenen, namelijk financieel ondersteunen om onderwijs te kunnen volgen. Dezelfde dag hebben we hem meegenomen naar het kantoor en hem nieuwe kleren gegeven. De directrice is met hem in gesprek gegaan om een plan uit te stippelen. Het plan was dat Endriks twee dagen op het jongensverblijf blijft en daarna naar zijn familie gebracht wordt. Endriks was erg blij met dit plan en vond het prima om twee dagen op het jongensverblijf te verblijven. We zijn met een taxi samen met Endriks naar het jongensverblijf gegaan zodat de intake diezelfde middag plaats kon vinden. Het was erg interessant om te zien hoe de intake verliep. Omdat wij ook al het nodige van Endriks wisten, konden wij onze informatie verwerken in het rapport.

Twee dagen later hebben we Endriks bezocht bij het jongensverblijf en hem meegenomen naar het dorpje waar zijn familie woont. Het was erg confronterend om te zien waar de familie van Endriks woonde. Het huis bestond uit 3 kleine betonnen kamers waar in totaal 8 mensen leefde. Er was geen bed, nauwelijks voedsel, geen licht / elektriciteit, etc. Ik vond het moeilijk te bevatten dat een kind onder deze omstandigheden moet leven. Één van zijn broers gaf aan dat hij het erg prettig zou vinden wanneer Endriks weer thuis woont en onderwijs kan volgen. We hebben aangegeven dat we een bezoek brengen aan de school om met de directeur in gesprek te gaan om te bespreken wat er mogelijk is. We hebben Endriks en zijn familie deze middag voorzien van wat extra voedsel, kleding en lakens.

Een paar dagen later zijn we Endriks gaan ophalen en samen met hem naar een basisschool gegaan dichtbij het dorp waar hij woont. Het was erg interessant om te zien hoe een basisschool er in Zambia uitziet. Alle kinderen zagen er erg netjes uit en droegen uniformen. De kinderen waren ontzettend uitgelaten toen ze ons zagen. We werden door een lerares aan onze arm meegetrokken naar een aantal klaslokalen. In elk klaslokaal zaten wel 40 kinderen die graag wilden weten wie wij waren, waarom wij in Zambia zijn en waarom wij een bezoek brachten aan de basisschool. Na deze kennismaking met de kinderen zijn we het gesprek aangegaan met de directeur om te bespreken of Endriks onderwijs kan volgen op deze basisschool. De directeur was echt een geweldige man! Hij was ontzettend aardig en wilde graag dat Endriks naar ‘zijn’ basisschool kwam. Hij gaf aan dat hij zorgde dat er een mentor gekoppeld werd aan Endriks die het proces kon bewaken. Onderwijs volgen op de basisschool is gratis, echter dient Endriks wel een uniform en schoolmateriaal (schriften, pennen, etc.) te hebben. De directeur gaf ons een briefje mee waar precies opstond wat nodig was en hoeveel het ongeveer zou gaan kosten. Omgerekend zou het ongeveer 40,00 kosten om Endriks naar school te laten gaan. Hier hebben wij natuurlijk niet lang over na hoeven denken; hup in de auto, op naar de markt om inkopen te doen!! Endriks was erg enthousiast en vond het geweldig om samen met ons inkopen te doen. Hij straalde helemaal toen we voor zijn uniform gingen kijken, de schooltas gingen kopen, etc. Geweldig om te zien!

Momenteel gaat het goed met Endriks. Vandaag heeft hij zijn eerste schooldag. Ik ben erg benieuwd hoe dit hem gaat bevallen!

• 13 Maart 2014 - 12:18

Karin Martens:

Hoi Renee,
    Wij vinden het geweldig leuk om jullie te kunnen "volgen" door middel van je verslagen. Wat hebben jullie al veel meegemaakt en wat een indrukken. Fijn dat jullie wat kunnen betekenen voor de straatkinderen ter plekke, want daar gingen jullie tenslotte voor. Succes verder en wij kijken uit naar het volgende verslag.
    Groeten Ger, Karin, Carolijn en Jorick

• 13 Maart 2014 - 19:22

Marissa:

Hai René,

Wat geweldig!
    Geer geaf gewoon enne jong ein 2de kans en ein nieuwe start in zien leave.
    Dr liek mich niks mooiers. Wat super dat ger dit zeet goan doon.
    En good ingezameld hub ger :)!

Veul succes en plezeer!

xx Marissa

• 14 Maart 2014 - 09:10

Renee Oosterholt:

Bedankt voor jullie lieve en positieve reacties! Leuk dat jullie mijn avonturen / ervaringen volgen.

Liefs,

Renée

• 14 Maart 2014 - 14:58

Paul:

Dit is pas echt waar jullie voor kwamen, goed werk verricht, moet toch veel voldoening schenken.

Ga zo door meiden !

Pa, Paul

• 14 Maart 2014 - 15:47

Jean Nacken:

Héél mooi wat jullie voor Endrinks hebben kunnen betekenen. Mooi verhaal. Ga zo verder.
    Succes allemaal.

• 14 Maart 2014 - 21:20

Josephien:

Hoi Renée,

Ik heb net jouw verhaal over Endriks gelezen en vond het zo mooi wat jullie konden doen voor hem,
    en zijn familie.
    Goed werk verricht dit is mooi om te lezen. super!!
    En nu weer ff bijkomen in t weekend, en genieten.

Nog veel succes, grtjs aan jullie drietjes.

• 25 Maart 2014 - 10:09

Agnes Aelmans:

Hallo Renee,

Harstikke fijn dat jullie dat doen!
    Een hele goede tijd daar. We blijven je volgen.

groetjes

Harrie & Agnes