Eerste weekend in Zambia - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu Eerste weekend in Zambia - Reisverslag uit Ndola, Zambia van Renée Oosterholt - WaarBenJij.nu

Eerste weekend in Zambia

Door: Renee Oosterholt

Blijf op de hoogte en volg Renée

27 Februari 2014 | Zambia, Ndola

Mijn eerste weekend in Kitwe was erg gezellig!! Het weekend begon met uitslapen. Het was voor mij een interessante, gezellige maar zware week met veel indrukken. Zaterdagmiddag zijn we met z’n 3’en naar de stad gegaan. In eerste instantie zouden we met de bus gaan, dit zou omgerekend 0,45 kosten. Geen geld dus! Toen we op de bus stonden te wachten, stopte er een taxi. De man bood aan om ons naar de stad te brengen voor omgerekend 0,50 per persoon. Tsjaa, dan toch liever met de taxi. De busjes zijn hier propvol en 9 van de 10 keer gaan de deuren niet open of doet de hele bus het niet. De taxi was erg fijn en bracht ons tot midden in het centrum. Toen we over de markt liepen viel het ons op dat veel mensen interesse in ons toonde en ons ‘goedendag’ wilden zeggen. Er was één jongen die ons bleef volgen. Dit gaf mij een onprettig gevoel. We kozen ervoor om de supermarkt binnen te gaan in de hoop dat de jongen stopte met ons te volgen. Helaas was dit niet het geval. Eenmaal in de supermarkt aangekomen besloot Laura om de jongen te vragen waarom hij ons volgde. De jongen gaf aan dat hij erg geïnteresseerd in ons was en het leuk vond om met ons mee te lopen. Dit was voor mij een verrassing. Ik ging namelijk direct uit van het ergste: “hij wil ons bestelen!!”

Zaterdag hadden we ook tijd voor de vuile was. Dit keer niet in de wasmachine, maar op de hand. Wat zagen wij er primitief uit met onze plastic tonnen. Zaterdag later op de middag zijn we naar het speelveld gegaan bij ons in de buurt waar veel kinderen bij elkaar komen om te schommelen, voetballen, kletsen, etc. Deze middag hebben we met veel kinderen gesproken en foto’s gemaakt. De kinderen waren erg geïnteresseerd in ons en wilden allemaal met ons op de foto. Het was een gezellige middag!

Zondagmorgen zijn wij erg actief geweest; we hebben een aantal uren aan de scriptie gewerkt. Het was een productieve ochtend. Verschillende interviews en informatie hebben we uitgewerkt. In de middag zijn we samen met Jean (dochter van de vrouw waar wij bij wonen) en haar neef naar het basketbalveld gegaan. Chantal en ik hebben een tijdje meegedaan. Het was erg leuk en gezellig. De jongens waren zo gefocust op het spel waardoor zij geen interesse in ons toonde. Dit vond ik wel weer eens fijn omdat overal waar je komt mensen je aanspreken.

Renée

Maandag 17 februari vertrek ik samen met Laura en Chantal naar Kitwe te Zambia. Wij zullen 8 weken gaan werken bij de organisatie 'Friends of the Street Children'. Na deze 8 weken zullen we nog 1 week in Zambia blijven om de Victoria Falls en Kafue National Park te bezichtigen en de laatste week zullen we doorbrengen op Zanzibar! # ZIN IN !!!:D

Actief sinds 13 Feb. 2014